Una dintre inițiativele programului RePowerEU (I7) oferă posibilitatea proprietarilor români de locuințe să obțină peste 20.000 de euro de la stat pentru a-și instala panouri fotovoltaice și pentru a-și renova locuințele din punct de vedere energetic.
Totuși, obținerea acestei sume sub formă de bonuri valorice sau vouchere nu este simplu de realizat. Este nevoie să urmezi proceduri, să pregătești documente și să te încadrezi în calendarul stabilit de autorități.
Când vine vorba de documente, la fel ca în cazul multor programe de fonduri europene nerambursabile, lista nu este scurtă. Acesta este și motivul pentru care mulți proprietari eligibili, care ar putea obține banii, ajung pe ultima sută de metri cu pregătirea dosarelor sau își dau seama prea târziu că timpul nu le ajunge.
Pentru că vorbim de modificări aduse unei proprietăți, nu ar trebui să fi o surpriză pentru nimeni că este obligatoriu să ai cadastru și intabulare la zi, alături de alte documente, pentru a putea să te înscrii în program. Și totuși, mulți români ajung să piardă șansa la fondurile nerambursabile pentru că nu au dat importanță acestor documente.
Dacă vrei să obții cei peste 20.000 de euro în fonduri nerambursabile pentru locuința ta, este important să te pregătești din timp, iar primul pas ar putea fi chiar să continui să citești acest articol, unde am adunat informații valoroase care să te ajute să nu pierzi șansa la a obține aceste fonduri!
Cadastru și intabulare obligatorii pentru cei 20.000 de euro
Înainte de toate, este important să știi că, în acest moment este deschisă doar Axa I din Inițiativa I7 a programului RePowerEU. În această etapă sunt eligibili pentru înscrierea în program și obținerea celor peste 20.000 de euro doar consumatorii de energie vulnerabili. Populația generală (adică, practic oricine care are o proprietate în România) mai are puțin de așteptat până să depună dosarele.
Asta nu înseamnă că trebuie să te culci pe o ureche. Din experiența noastră cu programele de acest gen, cele mai mari șanse de reușită le au cei care se pregătesc din timp sau cum spune o vorbă din popor „nu lăsa pe mâine ce poți face azi”.
Bun…acum că am făcut și această clarificare, să trecem mai departe.
Așa cum am menționat mai sus, ca în cazul oricărui alt program de fonduri europene, și în cazul RePowerEU trebuie să pregătești un dosar cu acte. Diferența este că, de data aceasta nu tu ești cel care va depune acel dosar pentru înscrierea în program, ci o altă firmă, pe care trebuie să o alegi dintr-o listă și care se va ocupa de casa ta după ce obții fondurile, dar asta e altă poveste.
Printre lista de acte se numără, bineînțeles, cadastru și intabulare la zi. Și dacă stăm să ne gândim, are sens, având în vedere că dacă vei obține fondurile vei aduce modificări unei proprietăți.
Problema multor români este că nu înțeleg ce înseamnă „cadastru și intabulare la zi” și de aceea rămân pe ultima sută de metri cu pregătirea dosarelor sau își dau seama prea târziu că dosarul lor nu este complet.
În Ghidul programului RePowerEU scrie clar că este nevoie de Extras de Carte Funciară pentru Informare nu mai vechi de 60 de zile și de documentație cadastrală.
Documentația cadastrală valabilă nu poate fi înlocuită de o chitanță de mână, în cadastru făcut în anii 1900 sau alte astfel de documente care și-au pierdut din valabilitate în zilele noastre.
Mai mult decât atât, dacă ai un cadastru mai vechi și între timp ai făcut modificări importante proprietății (ai extins, ai mansardat, ai desființat pereți, ai făcut uși noi, ai recompartimentat și așa mai departe) fără să ai autorizație de construire, atunci e clar că nu vei putea folosi cadastrul pe care îl ai pentru a obține fondurile nerambursabile în cauză. În cazul acesta, este nevoie ca mai întâi să intri în legalitate, iar asta este o poveste mai complicată și cu mai mulți pași, despre care am vorbit noi cu alte ocazii.
Ce este important să reții din cele de mai sus este că, dacă vrei să te înscrii în programul RePowerEU trebuie să ai cadastru și intabulare mai zi (adică valabile și conforme cu realitatea) și Extras de carte funciară nu mai vechi de 60 de zile.
Ce îți recomandăm noi este să pui întrebări. Scoate toate actele locuinței de la „naftalină” și roagă un expert în cadastru să le verifice, ca să se asigure că totul este în regulă și că nu vei fi luat prin surprindere sub nicio formă când te înscrii în program. Cu asta te putem ajuta și noi, dacă ne contactezi din timp!
Ce alte acte mai sunt necesare pentru înscrierea în RePowerEU?
Ca să aplici pentru obținerea acestor fonduri de peste 20.000 de euro, va trebui să pregătești următoarele acte:
- Carte de identitate (buletin): beneficiarul fondurilor trebuie să aibă domiciliul în România, iar adresa din buletin trebuie să fie aceeași cu adresa pentru care se solicită fondurile
- Extras de carte funciară (nu mai vechi de 60 de zile) sau orice alt document care atestă dreptul la proprietate
- Expertiză tehnică pentru evaluarea clasei de risc seismic a clădirii
- Audit energetic
- Certificat de performanță energetică inițial (înainte de renovare)
- Certificat de performanță energetică final (după renovare)
Mai mult, trebuie să ții cont și de următoarele criterii de eligibilitate:
- Beneficiarul (adică cel pe numele căruia se solicită cererea de finanțare) trebuie să fie proprietarul de drept al clădirii care se dorește a fi renovată.
- Clădirea trebuie să fie liberă de orice sarcini sau interdicții, de orice litigii, revendicări sau proceduri de expropiere pentru cauză de utilitate publică.
- Dacă există mai mulți proprietari, cel care solicită trebuie să dețină minim 50% din suprafața utilă a clădirii, iar toți proprietarii trebuie să fie de acord cu renovarea acesteia.
- Dacă faci lucrări pentru consolidarea clădirii la risc seismic, acestea trebuie să fie finalizate în momentul în care soliciți fondurile.
- Mai mult, clădirea pentru care ceri fondurile nerambursabile trebuie să aibă o suprafață utilă de cel puțin 40 mp și cel mult 100 mp.
- Clădirea nu trebuie să fie clasată sau în curs de clasare ca monument istoric și nu trebuie să fie inclusă în patrimoniul cultural local, național sau mondial.
- Clădirea nu trebuie să fie amplasată într-o zonă de protecție a monumentelor istorice și/sau în zone construite protejate.
- Clasa energetică a clădirii nu trebuie să fie mai mare de D.
Am creat un departament special pentru tine!
Așadar, ca să poți obține cei 20.000 de euro de stat fonduri nerambursabile pentru panouri fotovoltaice și renovarea energetică a locuinței tale (anvelopare) nu trebuie să ignori importanța cadastrului și intabulării la zi, dar nici celelalte acte necesare și criteriile de eligibilitate.
Mai mult decât atât, așa cum am menționat mai sus, succesul tău în obținerea fondurilor și în implementarea proiectului este strâns legat de o firmă cu care alegi să colaborezi și care trebuie să se ocupe atât de depunerea dosarului tău și înscrierea ta în program, cât și de implementarea proiectului, adică de instalarea panourilor fotovoltaice și anvelopare.
Problema apare când nu ai toate actele pregătite și trebuie să lucrezi cu mai multe firme ca să faci lucrurile posibile (adică, pe lângă firma care te înscrie în program, mai e și firma care îți face cadastru și intabulare și alta firmă care îți face expertiză tehnică și tot așa).
Ne-am gândit la tine și am căutat soluții care să ne ajute să simplificăm tot acest proces pentru tine. Așa s-a născut noul departament în echipa Cadastru24.ro dedicat exclusiv programului RePowerEU.
În caz că nu știai, noi te putem ajuta atât cu cadastru și intabulare, cât și cu expertiză tehnică, audit energetic, certificat de performanță energetică, precum și cu implementarea proiectului.
Da, ai înțeles bine! De ce să colaborezi cu 10 firme, când găsești totul într-un singur loc, la Cadastru24.ro?
Tot ce trebuie să faci este să ne scrii un email la adresa i7@romaniabook.ro sau să ne suni la 0773.786.581.
Scrie-ne sau sună-ne cât mai curând. Ar fi păcat să pierzi cei 20.000 de euro doar pentru că ai amânat, nu-i așa?