Când vrei să construiești sau să aduci modificări importante unui imobil, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să obții autorizația de construire. Nimic nou până aici. Faptul că încă există mulți români care aleg să construiască sau să-și modifice proprietățile fără să obțină autorizația de construire sau modificare, este un lucru, de asemenea, știut de majoritate. La fel de cunoscute sunt și consecințele și greutatea de a intra în legalitate după ce ai construit sau ai modificat ilegal, dar asta este o altă poveste, despre care noi vorbim des pe paginile noastre de Facebook, Instagram sau TikTok.

Obținerea autorizației de construire sau modificare a unei proprietăți poartă numele de Faza DTAC a proiectului și constă în strângerea unor acte, documente sau avize cerute de primărie pentru eliberarea autorizației. Unele dintre aceste documente sunt clare, cum ar fi titlul de proprietate. Despre altele, în schimb, este posibil să nu fi auzit. În continuare, vorbim despre acte de care probabil nu știai că ai nevoie în faza DTAC, când vrei să modifici un apartament!

 

Ce înseamnă mai exact faza DTAC și ce implică?

 

„DTAC” este prescurtarea pentru „Documentație Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire.

Cu alte cuvinte, după ce te-ai decis să construiești sau să aduci modificări majore unei proprietăți, următorul pas este să mergi la Primărie și să ceri Certificatul de Urbanism. În Certificatul de Urbanism vor fi trecute toate documentele, avizele, autorizațiile și actele de care ai nevoie ca să obții autorizația pentru construirea sau modificările dorite. Felicitări! Ești în faza DTAC a proiectului.

Multe dintre documentele necesare în faza DTAC pentru autorizația de construire sunt cunoscute.  Printre ele se numără:

  • Copii ale actului de identitate al proprietarului / proprietarilor
  • Actele care atestă dreptul de proprietate asupra imobilului (titlu de proprietate, contract de vânzare-cumpărare, succesiune, hotărâre judecătorească, etc.)
  • Cadastru și intabularea la zi
  • Copia certificatului de urbanism emis de primărie
  • Copii după studiile din teren, dacă este cazul (studiu geotehnic, ridicare topografică, etc.)
  • Partea de arhitectură întocmită de un arhitect autorizat sau urbanist, alături de cea de rezistență și de instalații, ambele întocmite de ingineri autorizați.

Pe lângă acestea, mai ales în situații specifice, ai putea să ai nevoie și de alte acte, despre necesitatea cărora probabil nu știai. Despre ele vorbim în continuare!

 

Acte de care probabil nu știai că ai nevoie în faza DTAC a proiectului

 

Printre actele de care probabil nu știai că ai nevoie în faza DTAC (sau pe care le-ai ignorat până acum), dar care trebuie incluse în dosarul pentru obținerea autorizației de construire se numără:

  1. Acord asociație proprietari în faza DTAC

Când vrei să faci modificări într-un apartament, modificările acelea nu au impact doar asupra ta, ci și asupra celorlalți proprietari din bloc.

Mulți români încă ignoră această parte sau „cunosc ei pe cineva” care îi ajută să obțină acordul fără ca măcar vecinii de bloc să cunoască măcar informații minime despre proiectul care urmează să se desfășoare în blocul lor.

Așa apar cele mai multe neînțelegeri între vecini și tot așa apar și reclamațiile care aduc cu ele, bineînțeles, amenzi pentru cel care a construit fără acord sau fără autorizație.

Ca să eviți probleme ulterioare sau neplăceri cu vecinii, este important (și obligatoriu prin lege în faza DTAC) să obții acordul legal și oficial al Asociației de Proprietari a blocului atunci când vrei să faci modificări interioare într-un apartament.

  1. Declarație de uzufruct viager în faza DTAC

Să zicem că fratele tău are un copac în curte. El este plecat din țară și nici nu se poate îngriji de copacul acesta, nici nu poate să culeagă și să se bucure de fructele lui. Așa că, îți dă ție dreptul să culegi fructele și să le utilizezi, deși nu „trece copacul pe numele tău”. El rămâne proprietar dar tu îi „utilizezi fructele”. Asta înseamnă „uzufruct”.

Nu ești proprietar al apartamentului / imobilului cu titlu de proprietate, dar ai dreptul să te folosești de „fructele” lui (adică să locuiești în el și să te folosești de el), deci ești titular al dreptului de uzufruct viager.

Dacă ești titular al dreptului de uzufruct viager pentru un apartament sau o casă și vrei să faci modificări substanțiale în imobil, în faza DTAC a proiectului, va fi nevoie să mergi la notar și să faci o declarație în care îți dai acordul oficial pentru efectuarea acelor modificări.

  1. Acordul băncii pentru modificări în faza DTAC

Dacă ai luat un apartament sau o casă prin credit imobiliar, când vrei să aduci modificări imobilului și trebuie să obții autorizația de construire, în faza DTAC a proiectului, vei avea nevoie de o declarație de la banca în cauză cum că este de acord cu modificările pe care vrei să le faci prin proiect.

Fără această declarație nu vei putea să mergi mai departe cu proiectul, pentru că nu vei obține autorizația de construire sau modificare.

 

Cine se ocupă de obținerea acestor documente în faza DTAC?

 

De fiecare dată când vrem să începem un proiect de construcție, birocrația ne înghite și ne descurajează.

Din cauza birocrației mulți români renunță la proiecte, iar tot atât de mulți aleg să construiască, să extindă și să modifice fără autorizație de construire și uneori e pe bună dreptate. Se gândesc ei că așa economisesc timp, bani, stres…asta până când dau nas în nas cu legea și își dau seama că nu pot să vândă, să înstrăineze, să ia fonduri sau credite cu niciun chip dacă nu intră în legalitate. Să nu mai vorbim de amenzile pe care le riscă dacă au vecini mai puțin amabili sau „pârăcioși”.

Ca să răspundem la întrebarea de mai sus, poți să te duci chiar tu la primărie să ceri certificat de urbanism, apoi să începi să aduni acte.

De partea tehnică a proiectului DTAC se vor ocupa arhitecții și inginerii autorizați, alături de cadastriști și topometriști, deci oricum ar fi ai nevoie de o echipă.

Ceea ce probabil nu știi este că echipa Cadastru24.ro se poate ocupa de proiectul tău de la A la Z, începând cu reprezentarea la primărie, obținerea certificatului de urbanism, cadastru și intabulare, documentația tehnică, intrarea în legalitate dacă este nevoie, certificat energetic, etc. Practic, ne putem ocupa noi de toată birocrația și de adunarea tuturor actelor și documentațiilor, pentru ca tu să îți folosești timpul și energia pentru alte lucruri care contează.

Și da, deși ne numim „Cadastru24” avem în echipă profesioniști care se ocupă de toate fazele proiectului tău, inclusiv arhitecți, diriginți de șantier, ingineri constructori, designeri, auditori energetici și așa mai departe.

Pentru oferte de preț, consultanță și alte detalii utile, ne poți suna la 0728.665.371 sau poți face o cerere de oferte aici: https://www.cadastru24.ro/lucrare-noua.