Știm cu toții că tranzacțiile imobiliare nu sunt tocmai cele mai ușoare. E nevoie de timp și răbdare pentru ca tot procesul să fie în deplină siguranță și legalitate și să nu mai vorbim despre birocrație. Nu este chiar plăcut să ajungi la notar și să descoperi că nu ai toate actele necesare pentru apartamentul scos la vânzare și că trebuie să mai faci drumuri sau documentații.

Pentru că primim multe întrebări de la clienții noștri despre acte necesare pentru vânzarea de apartamente sau case și pentru că există și multe informații lipsă sau contradictorii pe internet, ne-am decis să te ajutăm în cele ce urmează cu o listă completă de acte pe care trebuie să le pregătești atunci când mergi la notar pentru a încheia contractul de vânzare-cumpărare.

 

Ce acte trebuie să pregătească proprietarul pentru a vinde un apartament?

Dacă pe vremuri bunicii noștri cumpărau case sau apartamente cu chitanțe de mână sau prin înțelegeri verbale, în zilele noastre lucrurile nu mai stau chiar așa. Dacă vrei să vinzi un apartament sau o casă trebuie să pregătești o serie de documente. Aceste sunt:

 

  1. Actul de proprietate asupra apartamentului

Pentru a vinde un apartament sau o casă trebuie, în primul rând, să demonstrezi că tu ești proprietarul imobilului respectiv.

Astfel, atunci când te prezinți la notar, trebuie să ai cu tine actul de proprietate asupra apartamentului pe care vrei să îl vinzi.

Actul de proprietate poate fi:

  • Contract de vânzare-cumpărare
  • Contract de donație
  • Sentință / decizie civilă definitivă și irevocabilă
  • Titlu de proprietate
  • Certificat de moștenitor obținut în urma succesiunii făcute la notar.

 

  1. Certificatul fiscal

Certificatul fiscal este documentul care demonstrează că tu ca proprietar nu ai datorii la stat și că ai impozitul anual plătit pentru imobilul pe care vrei să îl vinzi.

Acest document este emis de administrația financiară unde plătești impozitul și îl poți obține făcând o cerere la secția de taxe și impozite de la Primărie.

Atenție: în cazul în care apartamentul are mai mulți proprietari, este necesar câte un certificat fiscal pentru fiecare dintre aceștia! De asemenea, atunci când vinzi apartamentul, tu ca proprietar trebuie să plătești impozitul pentru imobil, pentru anul în curs.

 

  1. Documentație cadastrală

Una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le primim este dacă e nevoie de cadastru și intabulare pentru apartamente scoase la vânzare. Răspunsul este, desigur, DA.

Pentru a vinde un apartament, o casă sau orice alt tip de imobil, este obligatoriu să ai cadastru și intabulare la zi. Trebuie să pregătești fișa imobilului și planul de amplasament și planul releveu.

Atenție: dacă vrei să vinzi o casă cu teren, vei avea nevoie de documentație cadastrală atât pentru construcție în sine, cât și pentru curtea asociată.

Pentru a realiza documentația cadastrală vei avea nevoie de un expert cadastral autorizat. Top 10 experți în cadastru și intabulare fac parte din rețeaua naționala Cadastru24.ro. Poți suna la 0728.665.371 sau face o cerere de oferte AICI.

 

  1. Extras de carte funciară

Ne place să spunem că extrasul de carte funciară reprezintă, de fapt, buletinul sau cartea de identitate a apartamentului sau casei pe care vrei să o vinzi. Prin urmare, este obligatoriu să pui la dosarul de acte și acest document.

El se eliberează fie prin intermediul notarului, fie făcând o cerere fizică sau online la Oficiul pentru Cadastru și Publicitate Imobiliară de care aparține imobilul pe care vrei să îl vinzi.

Cu eliberarea extrasului de carte funciară pentru informare te poate ajuta echipa Cadastru24.ro.

 

  1. Certificatul de performanță energetică

Probabil știi deja că certificatul energetic a devenit obligatoriu pentru orice tranzacție imobiliară. În absența lui, tranzacția este considerată nulă și poate fi atacată în instanță.

Certificatul energetic atestă performanțele energetice ale proprietății și poate fi eliberat doar de un Auditor Energetic Certificat.

Rețeaua Noastră Națională de Experți include și Top 10 auditori energetici autorizați, care te pot ajuta cu eliberarea certificatului de performanță energetică pentru apartamentul scos la vânzare, mereu la timp și la prețul corect. Dacă ai nevoie de ajutorul nostru, poți suna la 0728.665.371 sau face o cerere de oferte AICI.

 

  1. Adeverință de la asociația de proprietari

Când vrei să vinzi un apartament, vei avea nevoie și de o adeverință de la asociația de proprietari din bloc, care să ateste că nu ai datorii față de asociația de proprietari, cum ar fi plata întreținerii sau alte datorii pentru cheltuieli comune în bloc, cum ar fi reparații sau cheltuieli de mentenanță.

Adeverința va fi inclusă în dosarul de acte în format original. Dacă din diverse motive ai datorii la asociație și nu vrei să le plătești, cumpărătorul poate fi de acord să le preia printr-o clauză inclusă în contractul de vânzare-cumpărare.

 

  1. Ultimele facturi la utilități și chitanțele aferente

Tot pentru verificarea situației apartamentului va fi nevoie să prezinți și ultimele facturi și chitanțele aferente plății acestora pentru utilități.

 

Dacă ai scos la vânzare un apartament sau o casă, asigură-te că pregătești toate aceste acte, înainte de a merge la notar.

Nu uita de importanța documentației cadastrale, de extrasul de carte funciară și de certificatul energetic, indispensabile pentru încheierea tranzacției imobiliare.

Cadastru24.ro este o Rețea Națională de experți autorizați în cadastru, intabulare, servicii topografice și auditare energetică, la care poți avea acces online, făcând o cerere de oferte AICI sau sunând la 0728.665.371.

Îți dorim mult succes în a vinde apartamentul pe care l-ai scos la vânzare și îți suntem alături, mereu la timp și la prețul corect.